Blog tentang hobi dan kreasi jadi rejeki

Senin, 04 September 2023

TGR Cup Kelantan Vol 3, Pertandingan Seni Suara Tekukor Malaysia Dimenangkan Jaguar dan Rajawali, Berikan Pelbagai Hadiah dan Doorprize



Lomba Burung Derkuku TGR Cup Vol 3 yang ditunggu-tunggu semua peminat derkuku di Malaysia berlangsung sukses, pada Minggu, 27 Agustus 2023. Bertempat di Padang Gantangan Sri Limbongan Pasir Puteh Kelantan Malaysia. Selesai sudah kompetisi burung derkuku TGR Cup yang direncanakan 3 kali dalam setahun pada tahun 2023.

“Lomba burung derkuku TGR Cup yang dirancang 3 kali setahun bagi tahun 2023 selesai dengan jayanya untuk ketiga sesi,” ujar Azrin Yen salah satu panitia TGR Cup Vol 3 tersebut. Gelaran ini merupakan satu rangkaian dengan gelaran TGR Cup vol sebelumnya. Upaya dari Agus Setiawan pencetus TGR (Team Guyub Rukun) untuk meramaikan hobi derkuku.

Ratusan tiang gantangan berdiri di Padang Gantangan Sri Limbongan Pasir Puteh Kelantan
 

Dan upaya untuk ikut meramaikan kembali hobi derkuku di Malaysia tampak disambut dengan antusias semua penghobi. Hal ini merupakan hasil dari gagasan dari Agus pemilik New Ags BF yang mengkoordinasikan rangkaian gelaran TGR tersebut baik di Indonesia maupun di Malaysia.

Trophy bergengsi TGR dan aneka jenis doorprize berjejer rapi
 

“Ianya hasil idea New Ags bagi menyelaraskan siri di Indonesia dan Malaysia,” jelas Azrin. Dan rangkaian lomba yang digelar oleh TGR Kelantan berhasil menghimpun penghobi dari seluruh penjuru Malaysia. “TGR Kelantan berjaya menarik semua peminat Derkuku dari seluruh tempat untuk berkumpul di setiap sesi TGR Cup.”

Proses pendaftaran peserta lomba di meja urusetia TGR
 

“Sepanjang liga TGR 2023 dari vol 1 hingga vol 3 berlangsung dengan baik dengan sambutan peminat derkuku di Malaysia,” tambah Tuan Fairuz. “ TGR Cup Vol 3 kemarin ramai peminat juga pemain baru keluar lomba dengan burung masing-masing. Ini merupakan satu sambutan yang luar biasa,” tambah pemilik USM BF ini.

Pelaksanaan Lomba Burung Derkuku TGR Cup dari awal hingga seri ke-3 ini berlangsung di Padang Gantangan Sri Limbongan Pasir Puteh Kelantan. Disini ratusan tiang gantangan telah tersedia, sehingga sangat layak untuk menyelenggrakan lomba-lomba besar burung derkuku.

Peserta lomba menikmati sarapan pagi yang disediakan urusetia TGR
 

“Bagi siri TGR CUP VoL 3 ini ianya berlansung di Padang Gantangan Sri Limbongan Pasir Puteh Kelantan,” jelas Azrin yang juga pemilik Bkt Marak BF itu . “Di mana ianya menjadi padang rasmi untuk TGR Kelantan menjalankan aktiviti Lomba.”

Pengacara Majlis Cikgu Noor
 

“Padang lomba ini mempunyai 300 tiang gantangan dimana sesuai sekali untuk peringkat Asean selain memiliki tempat parkir yang luas.” Kendaraan peminat dari seluruh negeri bisa tertampung disini. Memudahkan penghobi mengikuti kegiatan lomba.

Panitia melombakan dua kelas atau kategori pada gelaran TGR Cup vol 3 tersebut. Masing-masing kategori disediakan dua blok. “Untuk kategori Suara C ada dua petak (blok) masing-masing dengan 30 tiang gantangan,” ungkap Azrin.

Barisan Juri TGR Vol 3
 

Sedangkan kategori AB juga ada dua petak dengan masing-masing 35 tiang gantangan. Juri-juri terbaik di Malaysia maupun dari negeri tetangga Singapore untuk memberikan penilaian guna menentukan burung-burung terbaik di kategorinya masing-masing.

Suasana penjurian TGR Kelantan Cup Vol 3
 

Panitia juga memberikan kesempatan kepada juri-juri muda untuk turut serta menjadi pengadil. “Lomba TGR VoL 3 pada kali ini membawa masuk 2 orang juri-juri muda yakni, En Shukhairi dan En Wan bagi menambah pengetahuan berkaitan sistem pemarkahan Lomba TGR.”

En Asri sedang membuat perkiraan markah bagi mencari juara untuk setiap kategori suara
 

Seperti biasa TGR Cup juga menghadirkan 2 orang juri profesional, yaitu Mr Jerry dari Singapore dan En Ishak dari Kelantan. “Lomba dijalankan selama 4 babak dan satu babak selama 50 minit di mana setiap juri akan memegang satu warna bendera,” jelas Azrin lagi.

Lomba-lomba derkuku di Malaysia dinilai oleh juri-juri yang sudah ditugaskan. Juri-juri tersebut secara bergantian akan masuk ke dalam kompartemen/blok untuk setiap kategori. Dibutuhkan burung-burung yang sangat rajin berbunyi agar bisa mendapatkan penilaian oleh pengadil.

Johan Kategori Suara AB Cikgu Mazlan dengan burung bernama Jaguar
 

“Di mana setiap juri akan menilai suara burung-burung di dalam setiap petak berseorangan tanpa dibantu atau berbincang dengan juri lain mengikut tahap kepakaran masing masing. Markah yang ditulis oleh juri akan dikeluarkan setiap satu babak kepada ketua panitia untuk dibuat rumusan di meja urusetia.”

Barisan pemenang Top 5 Kategori Suara AB
 

Acara lomba besar burung derkuku dimulai tepat pukul 09.00 waktu setempat. Sepertinya menjadi kebanggan tersendiri untuk mengikuti dan menjuarai event TGR Cup karena merupakan event yang sangat bergengsi di Negeri Kelantan. Selain itu panitia juga menyediakan hadiah dan doorprize yang sangat menarik.

Cuaca cerah hari itu membuat burung-burung di ujung tiang gantangan bersemangat untuk memperdengarkan suara emasnya. Persaingan menuju tangga juara berjalan sangat ketat. Penjurian berlangsung selama empat babak mencari burung yang benar-benar gacor, tetapi memiliki suara yang indah.

Johan Kategori Suara C Cikgu Di dengan burung bernama Rajawali
 

Selesai kesemua 4 babak Ketua Panitia En Asri dari Segamat & En Azrin Yen akan membuat rumusan markah bagi menentukan Juara bagi setiap kategori. Markah penuh untuk setiap babak adalah 85. Pembahagian trofi juara diberikan oleh En Mustafa Daud pemilik Farm PAC 5 yang terkenal dengan burung juaranya bernama Boeing dan Singapore.

Barisan pemenang Top 5 Kategori Suara C
 

“TGR Cup memang mantap, terima kasih kepada organizer Persatuan Terkukur Kelantan kerana sudi memberi kepercayaan kepada aku sebagai salah seorang juri untuk Pertandingan ini,” tutur Rosley Mdnoor. “Tahniah kepada sahabat-sahabat yang berjaya dan cuba lagi kepada yang gagal kerana anda sememangnya yang terbaik.”

USM BF mendapat 3 trofi untuk Kategori Suara AB dan C
 

Pemenang untuk kategori Suara AB direbut oleh Cikgu Lan Mazlan Zakaria dengan Jaguarnya. Tempat kedua ada Garuda milik TGR Kelantan dan juara ketiga Sri Kulim burung FKK BF Sapri bin Din. Sedang di kategori Suara C, juara satu direbut Rajawali milik Cikgu D PT Dmejar Twin. Kedua dipegang Sembilu milik FMN BF, sedang juara ketiga ada Sri Besut milik Asnu.

Tempat Ke 2 Kategori Suara AB Sakretariat TGR Kelantan burung bernama Garuda
 

Gelaran TGR Cup Vol 3 juga membuat bangga Fariuz, burung-buurng muda yang diikutkan berlomba mampu berprestasi. “Alhamdulillah, 4 ekor dapat piala TGR di C 1 dan class B 3. Semua burung baru berusia 4 bulan ke 6 bulan, ia satu permulaan yang baik.” Kini Piala TGR menjadi rebutan di kalangan peminat derkuku Malaysia. “Sekarang anak reban USM BF kini menjadi rebutan peminat di Malaysia,” ujar Fairuz bangga.

Pemenang Door Prize Rm 500 Mie PC 2
 

“Alhamdulillah, aamiin. Pertandingan seni suara tekukur TGR Cup Kelantan di tahun 2023 terlaksana sukses,” ucap Agus New Ags dari Korsel mengomentari pelaksanaan TGR Cup Vol 3. “Ucapan terima kasih untuk team penganjur TGR Kelantan, team pengadil, dan juga semua peminat tekukur. semoga di masa hadapan hoby tekukur semakin berjaya. Tahniah kepada semua pemenang. Insya’Allah ada rezeki jumpa lagi pada sesi 2024.” (Ramlee/AY)

 


 



Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Latber Malam Road to Margo Trophy, Jaladri dan Maha Raja Raih Bendera Enam Warna, Bimo Juara

Setelah sukses pada penyelenggaraan latber sebelumnya, Latber Road to Margo Trophy kembali digelar pada Sabtu, 14 September 2024 di Gantanga...